Er du selvstændig og har behov for et regnskabsprogram, så er der nogle ting, som du skal være opmærksom på og tage hensyn til. Men det er ikke altid lige at vælge regnskabsprogram, fordi der er nogle forskellige ting, man skal tage hensyn til. Men hvad er det mere præcist, man skal være opmærksom på? Det gennemgår vi i denne artikel.

Hvad er dine behov?

Når du skal vælge, hvilket regnskabsprogram du skal have, skal du først kende dine behov. Først og fremmest skal du vide, hvad dine behov er. Du skal stille dig selv spørgsmålet, hvad du skal bruge dit regnskabsprogram til, og hvad dine behov er. Skal du for eksempel kun bogføre bilag? Eller har du brug for ekstra ydelser som for eksempel integrationer, hvor salg i din webshop bliver bogført automatisk? Der er mange funktioner i mange af de nyere regnskabsprogrammer, og derfor kan det være en god idé at få sat nogle ord på dine behov. Skal du blot bruge dit regnskabsprogram til simple funktioner som at fakturere og bogføre bilag, så overvej, om du ikke blot skal have et af de mere simple regnskabsprogrammer.

Skal du have en bogholder?

Hvis du skal have en bogholder, så bør du tage hensyn til, om du skal have en bogholder. Bogholdere har som regel sine foretrukne regnskabsprogrammer og har du en bogholder, som du stoler på, og som du ved, du skal have i lang tid, så kan du med fordel spørge ham/hende til råds i forhold til valg af regnskabsprogram. En bogholder vil som regel have sine klare præferencer i forhold til et regnskabsprogram, og derfor kan det være oplagt, lige at forhøre sig, hvis nu du vil ændre dit program. Det er vigtigt, at din bogholder føler sig hjemme i dit regnskabsprogram. Find en bogholder på bog-holder.dk

Gratis eller betalt?

Som du sikkert allerede ved, så findes der et utal af regnskabsprogrammer derude. Nogle er gratis, andre koster penge. Det er klart, at du generelt set får mere, hvis du betaler for dit regnskabsprogram, fremfor hvis du ikke gjorde. Er dine behov ikke så store, vil du kunne klare dig med et af de gratis programmer, men skal du bruge mere avancerede funktioner som for eksempel integration med et kassesystem eller et CMS-system, så vil du skulle betale penge for det. Ønsker du at spare penge på dit regnskabsprogram, så kan du ofte gøre det ved at betale for eksempelvis et halvt eller et helt år. Ønsker du at teste de forskellige programmer, er der ofte en prøveperiode.